Saturday, August 4, 2012

3 ATTRIBUTES OF NATURE :: TRIGUN-त्रिगुण (सत्व, रज एवं तम)

TRIGUN त्रिगुण
 (3 BASIC TRIBUTES OF NATURE सत्व, रज एवं तम)
CONCEPTS & EXTRACTS IN HINDUISM
By :: Pt. Santosh Bhardwaj
dharmvidya.wordpress.com hindutv.wordpress.com santoshhastrekhashastr.wordpress.com bhagwatkathamrat.wordpress.com jagatgurusantosh.wordpress.com santoshkipathshala.blogspot.com santoshsuvichar.blogspot.com santoshkathasagar.blogspot.com bhartiyshiksha.blogspot.com santoshhindukosh.blogspot.com
ॐ गं गणपतये नम:।
अक्षरं परमं ब्रह्म ज्योतीरूपं सनातनम्।
निराकारं स्वेच्छामयमनन्तजम्॥
कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन।
मा कर्मफलहेतुर्भुर्मा ते संगोऽस्त्वकर्मणि
[श्रीमद्भगवद्गीता 2.47]
समस्त जीवों की उत्पति पञ्चभूत से हुई है :- पृथ्वी (Earth), जल Water), वायु (air), आकाश (Sky-Space) और तेज (Energy, Aura)।
At the spiritual level, the Universe is composed of the three basic subtle components i.e., Trigun namely Satv, Raj and Tam. Tri (three) and Gun (characterises, attributes, qualities, traits, components). These attributes serve as a powerful indicator and formulator of the physical principles of the earth. They provide powerful insight into one's spiritual growth, worldly manifestations and the formation of matter from the subatomic-microscopic, micro level into more dense-macro levels of matters manifestation and provide a powerful tool to accelerate personal and planetary transformation.
These components are called subtle because they are intangible, not physical in nature and they cannot be seen with any instruments such as the latest electronic microscopes. Technically advanced physical instrumentation in the future too will not be able to measure them. These three subtle basic components can only be perceived by the subtle sense organs or our sixth sense.
Serious practitioner of spirituality develop clear and exhaustive understanding of the Satvik Guns (virtues, righteousness, piousness, honesty, truth, valour) and their application to all fields-walks of life. He consciously apply this knowledge to all his actions and interactions in daily life. This will reinforce the appropriate Guns within one’s spiritual life. 
On mystical level Guns (गुण) represents the dualistic nature of the Almighty either as the Nirgun (without traits, formless,  निर्गुण) or  Sagun (with traits, with form, सगुण)  or both.
At a spiritual level, the Universe is made up of the three subtle basic components (Trigun) namely Satv, Raj and Tam. 
Each and every individual born as a human being possesses Satvik, Rajsik and Tamsik characters in varied proportions, which move them to heavens, earth and hells respectively. Excess of Satvik divine (austere, pious, pure, righteous, virtuous) characters paves the way to higher abodes-heavens. One with excess of Rajsik characters will be reborn as a human being. He may rise to Heavens or fell down to hells depending upon his deeds. Those with excessive Tamsik characters book their berth in the hells, lower specie-life forms by virtue of the sins they have been accumulating all over their life. A mix of these three attributes keep  the soul revolving into 84,00,000 species; till he finally prepares himself for Moksh (Salvation, Liberation, Assimilation) in the God.
त्रिगुण सूक्ष्म और अदृश्य हैं, स्थूल नहीं हैं तथा केवल सूक्ष्म ज्ञानेंद्रिय अथवा छठवीं ज्ञानेंद्रिय (सूक्ष्म संवेदी क्षमता) द्वारा ही अनुभव किए जा सकते हैं। सात्विक गुणों से युक्त व्यक्ति का उत्थान, राजसिक गुणों से युक्त व्यक्ति की मध्यम गति अर्थात् उत्थान और पतन दोनों ही संभव हैं तथा तामसिक गुणों से युक्त व्यक्ति का केवल पतन ही होगा। सभी जीव भूतों में ये गुण ही कर्ता हैं। इन गुणों से ऊपर उठकर जो व्यक्ति परमात्मा को देखता है, वही व्यक्ति गुणातीत कहलाता है। वही व्यक्ति परमात्मा को प्राप्त होता है। 
प्रत्येक प्राणी या जीव अपने अन्दर पाए जाने वाले तीन गुणों के कारण ही जन्म-मृत्यु के बन्धन में जकड़ा रहता और लगातार साँप-सीढ़ी के खेल की तरह 84,00,000 योनियों में भटकता रहता है। ये त्रिगुण प्रकृति के अंतर्गत मानी जाने वाली तीन प्रकार की वृत्तियाँ सत्व, रज और तम; या भाव  हैं जो कि मनुष्यों, जीव-जन्तुओं, वनस्पतियों आदि में पायी जाती हैं।
SATV GUN सत्त्व गुण :: It is the most subtle or intangible of the three subtle basic components. It is the component nearest to divinity. Hence, its predominance in a person is characterised by happiness, contentment, virtues like patience, perseverance, ability to forgive, spiritual yearning etc. 
One with this Gun has no expectation of recognition or reward or any ulterior motive or desire for personal gain and achievement. He never tries to move ahead of others in wordily matters. He always tries to help others-society.
One is defectless, pure, pious and still he may be inclined to comforts and desire for enlightenment which is binding. 
सत्त्व गुण निर्मल (स्वच्छ) होने के कारण प्रकाशक और निर्विकार है। परन्तु वह सुख की आसक्ति से और ज्ञान आसक्ति से देही को बाँधता है और गुणातीत होते हुए भी सुख और ज्ञान के प्रति आसक्ति उत्पन्न करता है। यह ज्ञान, प्रकाश, वैराग्य, उदारता, स्वच्छता, निर्मलता, निवृत्ति, निस्पृहता को प्रकट करता है। 
सत्त्व गुण के दो विकार सुख और ज्ञान सुख में आसक्ति होने पर साधक भगवान् की ओर नहीं बढ़ता। ज्ञान का अहंकार  ऐसा करने से रोकता है। मनुष्य सोचता है कि उसे जो चाहिये था, वो तो उसे मिल हो गया और अब हासिल करने को शेष बचा ही क्या है?!
सात्विकता :: पवित्रता तथा ज्ञान-जाग्रत अवस्था, प्रकाशमान, सदैव सम स्थिति में रहना, भीतर ज्ञान होना, बाहर से बिलकुल शान्त। सात्विक, किसी फल अथवा मान-सम्मान की अपेक्षा अथवा स्वार्थ के बिना समाज की सेवा करना। सत्त्व गुण सबसे सूक्ष्म तथा अमूर्त (intangible) है। सत्त्व गुण दैवी तत्त्व के सबसे निकट है। सतोगुणी व्यक्ति, ज्ञानरुपी प्रकाश से प्रकाशमान रहता है। व्यक्ति यदि सात्त्विक हो, तो सत्त्व प्रधान कर्म को ऊर्जा प्रदान करता है। इसलिए सत्त्व प्रधान व्यक्ति के लक्षण हैं :- प्रसन्नता, संतुष्टि, धैर्य, क्षमा करने की क्षमता, अध्यात्म के प्रति झुकाव इत्यादि।
Two defects of Satv Gun, comfort and enlightenment obstruct devotee's way to Salvation. He thinks that he has attained what he had to and there is nothing thereafter.
Purity, virtuousness, piousness, enlightenment-knowledge pertaining to virtues-Almighty, detachment, liberty, neatness-cleanliness, relinquishment, emancipation, purity, righteousness, honesty. 
It is the balance, harmony, peace and similar qualities. One has no expectation of recognition or reward or any ulterior motive and believes in purity, piousity, piousness, honesty-truth, virtuousness, righteousness and welfare-service of society, humanity. His goal is Moksh-salvation, Ultimate bliss & the Almighty. The subtle basic Satv component is the most subtle or intangible of the three subtle basic components. It is the component nearest to divinity. Hence, its predominance in a person is characterised by happiness, contentment, virtues like patience, perseverance, ability to forgive, spiritual yearning etc. These components are subtle because they are intangible, not physical in nature and they cannot be measured-quantised and can only be perceived by the subtle sense organs or the sixth sense.
(1). BRAHM (ब्रह्म, traits of Brahma Ji) :: (1.1). Purity, Love for truth, self controlled, (1.2). Power of discrimination, spiritual and material knowledge, (1.3). Power of speech, answering and memory, (1.4). Freedom from passion, anger, greed, ego ignorance, jealousy, dejection and intolerance, (1.5). Favourable disposition equally.
(2). ARSH (ऋषि, मुनि, सिद्ध,  traits of ascetics, Rishi) :: (2.1). Devotion to sacred rituals, study, vows, celibacy, (2.2). Hospitable disposition, (2.3). Freedom from pride, ego, attachment, hatred, ignorance, greed and anger, (2.4). Intellectual excellence and eloquence, (2.5). Power of understanding and retention.
(3). YAM (यम, the deity-demigod of religion, Dharm & death) :: (3.1). Observance of actions (being here within a moment), (3.2). Initiation of actions in time (ability to timely actions for the proper moment), (3.3). Non-viability, (3.4). Readiness for initiating action, (3.5). Memory, (3.6). Freedom from attachment, envy, hatred and ignorance.
(4). AENDR (ऐन्द्र, the king of heaven, controls sensuality, passions, comforts) :: (4.1). Authoritative speech, (4.2). Performance of sacred rituals, (4.3). Bravery, strength and splendour, (4.4). Freedom from mean acts, (4.5). Farsightedness, (4.6). Devotion to virtuous acts, earning of wealth and proper satisfaction of desires.
(5). VARUN (वरुण, the demigod of water) :: (5.1). Bravery, patience, purity and dislike for impurity, (5.2). Observance of religious rites, (5.3). Fondness for aquatic sports, (5.4). Aversion for mean acts, (5.5). Exhibition of anger and pleasure in proper place.
(6). KUBER (कुबेर, treasurer of divine wealth) :: (6.1). Possession of station, honour, luxuries and attendants, (6.2). Constant liking for virtuous acts, wealth and satisfaction of desires, (6.3). Purity, (6.4). Liking for pleasures of recreation.
(7). GANDARBH (गन्दर्भ, divine musicians and dancers) ::  (7.1). Fondness for dancing, singing, music and praise, (7.2). Expert in poetry and stories, (7.3). Constant fondness for scents, garlands, association of women and passion.
RAJO GUN रजो गुण :: रजो गुण का विकार मनुष्य को कर्म और उसके फल की प्राप्ति में उलझा देता है। तृष्णा, अभिलाषा, उमंग, हवस, लालसा, कामना, आकांक्षा और आसक्ति को पैदा करने वाला रजोगुण राग स्वरूप है और वह कर्मों की आसक्ति से देही-जीवात्मा को बाँधता है। यह लोभ, प्रवृत्ति, नये-नये कर्मों का आरम्भ, अशान्ति, स्पृहा (किसी अच्छे काम, चीज या बात की प्राप्ति अथवा सिद्धि के लिए मन में होनेवाली अभिलाषा इच्छा या कामना), चञ्चलता, सांसारिक भोग और संग्रह की प्रवृत्ति की अभिव्यक्ति है। 
Raj provides fuel to the other two, i.e. brings about the action. One gets birth again as a human being. 
राजसिकता :: क्रिया तथा इच्छाएं-स्वप्न अवस्था, कर्मठता, सदैव कार्यरत रहना, सदैव सक्रिय रहना, सम्पूर्ण समय केवल भाग-दौड, बाहर और भीतर दोनों तरफ से अशांत। स्वयं के लाभ तथा कार्य सिद्धि हेतु जीना। रजो गुण सत्त्व तथा तम को उर्जा प्रदान करता है तथा कर्म करवाता है।
This represents activity and movement. It is dynamic. Rajsic people that are stimulated, active and don’t know how to slow down. This can eventually become unbalancing to this group of people unless it is tempered with relaxing meditation. One lives more for personal gain, achievement and authority-might and believes in action associated with passion. The subtle basic Raj component provides fuel to the other two, i.e., brings about the action. So, depending on whether a person is predominantly Satvik or Tamsik the subtle basic Rajsik component will bring about actions pertaining to Satv or Tam.
(1). ASUR (असुर, Titan like) :: (1.1). Bravery, cruelty, envy, movement in disguise, terrifying appearance, ruthlessness, (1.2). Indulgence in self-praise.
(2). RAKSHAS-DEMONIC (राक्षस, traits of demon) :: (2.1). Intolerance, constant anger, violence at weak points, cruelty, gluttonous habits and fondness for non-vegetarian food, (2.2). Excessive sleep and indolence, (2.3). Envious disposition.
(3). PAESHACH (पैशाच, traits of diabolical) :: (3.1). Gluttonous habits, (3.2). Fondness for women, (3.3). Liking for staying with women, (3.4). Cowardice and terrifying disposition, (3.5). Abnormal diet.
(4). SARP (सर्प, traits of snake) :: (4.1). Bravery when in wrathful disposition, cowardice when not in wrathful disposition, (4.2). Sharp reaction, desire for revenge, anger, furious disposition, enmity, (4.3). Excessive indolence, (4.4). Walking, taking food and resorting to other regiments with a fearful disposition.
(5). PRET-GHOST (प्रेत, traits of Pret, micro body obtained after death) :: (5.1). Excessive desire for food (5.2). Excessively painful disposition, (5.3). Enviousness, (5.4). Actions without discrimination, (5.5). Excessive greediness and inaction.
(6). SHKUN BIRD (शकुन, traits of Shakun a bird) :: (6.1). Attachment with passion, excessive food and regiment, unsteadiness, ruthlessness and inquisitiveness.
 Desires, action, passions, greed, thirst, longing, beginning of new ventures, endeavours, projects, targets, goals etc., loss of peace, attachment, instability (levity, flirtation, ambitions, craving, eagerness, covetousness), consumption-comforts and accumulation of wealth.
TAMO GUN तमो गुण :: Tam is the basest of the three. Its predominance in a person is reflected by ignorance, laziness, greed, attachment to worldly matters etc. It leads to birth in inferior species like insects, trees, plants. This characteristics evolves out of ignorance (darkness) & generates intoxication, laziness and sleep, ties those who consider themselves to have relation with it. 
Out of the three basic tributes of nature Tamo-Gun is worst. It evolves out of ignorance, imprudence and idiocy. All those who possess the body are influenced by it. Imprudence keeps them off-away from comforts and acquisition of wealth and essential commodities as well, which is the tendency of those who are under the impression of Rajo Gun. Baring a segment, humans too are under the influence of Tamo Gun, like the 84,00,000 species of living beings. They are limited to eating, sex and sleeping. 
Tamo Gun binds the organism having a body, through ignorance (darkness), intoxication, laziness and sleep, due to which they do not perform auspicious activities and keep themselves busy with vices, sins, inauspicious deeds. Laziness and sleep over power them. It do not allow them to rise socially, materially or spiritually.
One patronises ignorance, inertia and darkness-demonic forces  & has no problem about stepping on other’s toes to get ahead or harming society. The subtle basic Tam component is the basest of the three. Its predominance in a person is reflected by laziness, greed, attachment to worldly matters etc.
त्रिगुणों में सबसे कनिष्ठ-हीन तम गुण है। तामसिक गुणों से युक्त व्यक्ति बाहर से शान्त नज़र आने के कारण कभी कभी सतोगुणी होने का भ्रम पैदा करता है। तामसिक गुणी व्यक्ति भीतर से अज्ञानी रहता है। तम प्रधान व्यक्ति, आलसी, लोभी, सांसारिक इच्छाओं से आसक्त रहता है। तम तामसिक प्रधान कर्म को ऊर्जा प्रदान करता है।
तमोगुण अज्ञान से उत्पन्न होता है और वह प्रमाद, आलस्य अनावश्यक निद्रा और  मूढ़ता के द्वारा देह के साथ अपना सम्बन्ध मानने वालों को बाँधता है। 
यह ज्ञान नेत्र बन्द करके व्यक्ति को अहंकार-प्रमाद और अज्ञान की दलदल में ढ़केल देता है। मनुष्य मूढ़ता, मूर्खता, अविवेक के आश्रय हो जाता है और सोचने-समझने की शक्ति भी खो बैठता है। वह आलस्य और नींद के अधीन हो है।
इससे प्रभावित मनुष्य अन्य 84,00,000 योनियों में विचरने वाले पशु-पक्षी, जीव-जन्तुओं के समान खा-पीकर, मैथुन और सोने तक ही सीमित रह जाता है। तमोगुण प्रमाद, आलस्य और  निद्रा के द्वारा देह धारियों को बाँधता है, जिससे वे करने लायक शुभ कर्म नहीं करते और न करने लायक अशुभ कर्मों को करते हैं। आलस्य और नींद उसे घेरे रहते हैं। यह साँसारिक अथवा आध्यात्मिक उन्नति नहीं होने देता। 
अज्ञानता तथा निष्क्रियता-सुषुप्तावस्था, आलस्य, प्रमाद, सदैव निद्रा में रहना, भीतर केवल अज्ञान, बाहर से बिलकुल शान्त, आलस्य धारण किये हुए। दूसरों को अथवा समाज को हानि पहुँचाकर स्वयं का स्वार्थ सिद्ध करना। 
तमस् गुण के प्रधान होने पर व्यक्ति को सत्य-असत्य का कुछ पता नहीं चलता, वो अज्ञान के अंधकार (तम) में रहता है अर्थात कौन सी बात उसके लिए अच्छी है वा कौन सी बुरी ये यथार्थ उसे पता नहीं चलता और इस स्वभाव के व्यक्ति को ये जानने की जिज्ञासा भी नहीं होती।
भ्रम का कारण तमस होता है, अज्ञान द्वारा जन्मी सभी चीजों को यह दास बना लेता है; लापरवाही असावधानता और निद्रालुता अज्ञान, जड़ पदार्थ की एक विशिष्ट स्थिति, लापरवाही और भ्रम भी है; जब इनका जन्म होता है, तब तमस हावी हो जाता है। जब किसी की मृत्यु राजस में होती है, तब वह उस कार्य को पूरा करने के लिए फिर से जन्म लेता है। उसी तरह तमस में मृत्यु होने के बाद उसका जन्म एक जानवर के कोख से होता है।
(1). ANIMAL (पाश्व, traits of an animal) :: (1.1). Forbidding disposition, (1.2). Lack of intelligence (intelligence for right action). (1.3). Hateful conduct, (1.4). Food habit.
(2). FISH PIECES (मत्स्य, traits of fish) :: (2.1). Cowardice, lack of intelligence, greediness for food, unsteadiness, constant passionate and wrathful disposition, (2.2). Fondness for constant movement, desire for water.
(3). VEGETATION  (वनस्पत्य, traits of vegetables) :: Indulgence in food, deficiency of all intellectual faculties.
These Guns (characters, traits, qualities) are further divided into twenty four ::  (1). Shape, size or colour (आकृति, रूप, आकार), (2). Taste (रस, स्वाद), (3). Odour (गंध, smell), (4). Tangibility (स्पर्श, touch), (5). Sight-visibility (दृष्टि), (6). Number (साँख्य, quantum), (7). Dimension (दिशा, आयाम, space), (8). Severalty (पृथकता, distinct, separate), (9). Conjunction (संयोग, chance), (10). Separation (विभाग), (11). Remoteness (एकांत, दूरस्थ, isolated), (12). Proximity (निकटता, सामीप्य), (13). Weight (गुरुत्व), (14). Fluidity (द्रव्यता), (15). Viscosity (चुपकना, adhesive quality, stick, having a glutinous consistency), (16). Sound-speech, words (शब्द), (17). Knowledge (ज्ञान, बुद्धि), (18). Pleasure (सुख), (19). Pain, sorrow, adversity, tortures (दुःख), (20). Desire (इच्छा), (21). Aversion (द्वेष), (22). Effort (प्रयत्न), (23). Merit (धर्म), (24). Virtues (संस्कार).
 It stands for darkness, illusion, ignorance,  quiescence, passivity, pessimism, rest, laziness, inertia, non-moving, lethargy, laziness, intoxication, unnecessary sleep, idiocy-foolishness, criminal tendencies and doubt.
सत्त्व गुण सुख में और रजोगुण कर्म में लगाकर मनुष्य पर विजय प्राप्त करता है। परन्तु तमोगुण ज्ञान को ढककर एवं प्रमाद में लगाकर मनुष्य पर विजय करता है। 
The Satv Gun deploys the humans in comforts to win them and the Rajo Gun push them into some sort of endeavour to win them. The Tamo Gun over powers the humans through intoxication, inducing ignorance, stupidity, imprudence, idiocy in them.
रजोगुण और तमोगुण को दबाकर सत्त्वगुण बढ़ता है, सत्त्वगुण और तमोगुण को दबाकर रजोगुण बढ़ता है और वैसे ही सत्त्वगुण और रजोगुण को दबाकर तमोगुण बढ़ता है। 
Suppression of Rajo Gun & Tamo Gun boosts Satv Gun, suppression of Satv Gun & Tamo Gun boosts Rajo Gun while repression of Satv Gun and Rajo Gun boosts Tamo Gun.
किन्हीं दो गुणों को दबा देने से तीसरा गुण उभरने लगता है। प्रारम्भ में मनुष्य रजो गुण और तमो गुण पर काबू करे। तत्पश्चात वह सत्त्व गुण का निरन्तर अभ्यास करे। सत्त्व गुण के अभ्यास में सुख में न रमे और ज्ञान के अहंकार से सावधान रहकर आगे बढ़े और सामाजिक, सांसारिक दायित्वों-कर्तव्यों को निस्पृहता साथ निर्वाह करता रहे और अन्त में केवल और केवल अनन्य भक्ति में मन रमाये। 
As a matter of fact Satv Gun deeply involve him and he forgets his purpose-aim of life as a human being. Enlightenment is to awake him not to generate ego and attachment for comforts. 
Rajo Gun which is mainly responsible for his rebirth generate the instinct to do work and seek result. He should discharge his Varnashram duties and helping others, relentlessly (लगातार, बगैर थके) and continue to worship the God side by side. 
Tamo Gun generate intoxication, ego, pride in him and push him into ignorance-stupidity, imprudence, idiocy. He wastes his time in useless ventures and sleeping. Laziness over power him. He losses his power to think, analyse or to see the truth and thus is led to hell, lower species and 84,00,000 incarnations repeatedly.
The devotee makes efforts to suppresses-represses any of the two and the third one starts enhancing-boosting automatically. The human being-devotee has to upgrade himself to Satv Gun and discard the Rajo Gun & Tamo Gun. Satv Gun too needs continuous practice. A stage will come when he will start enjoying Satv gun and obtain comfort-solace through it. He will have enlightenment too. But that is not his target. He has to look for unparalleled devotion to the God-Almighty. His aim is Salvation, Liberation and Assimilation in the God.
सत्त्वं रजस्तम इति गुणाः प्रकृतिसंभवाः। 
निबध्नन्ति महाबाहो देहे देहिनमव्ययम्॥
हे महाबाहो! प्रकृति से उत्पन्न होनेवाले सत्व (Purity, virtuousness, enlightenment), रज (Desires, action and passion) और तम (Ignorance-darkness, laziness and inertia), ये तीनों गुण अविनाशी देही (जीवात्मा) को बाँध देते हैं।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.5] 
The Almighty addressed Arjun as mighty and told that the three basic tributes :- Satv-Goodness, Raj-Action and Tam-Ignorance, inertia; ties the imperishable self-soul & the eternal. 
सत्व, रज और तम आदि तीनों गुण प्रकृति से उत्पन्न होते हैं। इन तीनों गुणों के संयोग से अनन्त ब्रह्माण्ड और सृष्टियाँ उत्पन्न होती हैं। ये तीनों गुण अविनाशी देही-शरीरी आत्मा को देह-शरीर में बाँध देते हैं। शरीर को अपना समझना, मेरा, मैं, मेरे लिये ही प्राणी को जन्म-मरण के बन्धनों में जकड़ देते हैं। देह में तादात्म्य, ममता और कामना होने पर ही तीनों आत्मा-पुरुष को शरीर-प्रकृति में बाँधते हैं। 
The soul-eternal is free from characteristics. The tree basic characteristics Satv (Goodness, Virtues), Raj (Actions, deeds, desires), Tam (Ignorance), inertia bounds the soul with the body-nature and obstruct in its release-relinquishment. The infinite permutations & combinations results in the formation of galaxies, universes and their inhabitants. The soul is imperishable and free from any characteristics-qualities. But, its association with the tributes ties it down with nature. I, my, me, mine, ego, pride, sticks it with the nature. Belonging, affection, attachment with the body restricts the soul to body.
तत्र सत्त्वं निर्मलत्वात्प्रकाशकमनामयम्। 
सुखसङ्गेन बध्नाति ज्ञानसङ्गेन चानघ॥श्रीमद्भगवद्गीता 14.6॥ 
हे पाप रहित अर्जुन! उस गुणों में सत्त्व गुण निर्मल (स्वच्छ) होने के कारण प्रकाशक और निर्विकार है। वह सुख की आसक्ति से और ज्ञान आसक्ति से देही को बाँधता है। 
Bhagwan Shri Krashn called Arjun Sinless-free from sins! HE said that amongest the three characteristics the Satv was free from vices-impurities, guiding-illuminating and defectless. The Satv Gun binds the soul with fetters (बेड़ी, जंजीर, shackle) of desire for comfort and enlightenment.
सत्त्व, रज और तम गुणों में सत्त्व गुण मल रहित है और परमात्म तत्व का ज्ञान कराने में सहायक है। यह प्रकाशक-मार्गदर्शक है। प्रकृति का गुण होने से इसमें शुद्धता के साथ-साथ मलिन सत्त्व भी है, जिसका उद्देश्य सांसारिक भोग  संग्रह है। शुद्ध तत्व परमात्मा की ओर ले जाता है। भोग और सग्रह मनुष्य को अहंकार, मान-बड़ाई, धन-सम्पत्ति आदि के द्वारा संसार से बाँध  देते हैं। फिर भी क्योंकि यह परमात्म तत्व में सहायक है, इसलिए भगवान् ने इसे विकार रहित कहा है। अन्तःकरण में सात्विक वृत्ति से सुख और शान्ति मिलती है, जिसमें सुख और शान्ति के प्रति आसक्ति को, बाँधने वाला कहा गया है। सत्त्व गुण की अधिकता होने पर मनुष्य को सत्त्व, रज और तम की वृत्तियों, विकारों का स्पष्ट ज्ञान होने लगता है और साधक को ऐसी आश्चर्य जनक जानकारियाँ प्राप्त होने लगती हैं जिनका ज्ञान या आभास उसे पहले नहीं था। तब उसे लगता है कि यह ज्ञान कायम रहे। ज्ञान के प्रति यह आसक्ति भी बाँधने वाली है। सुख-भोग और ज्ञान के प्रति यह आसक्ति रजोगुण है और बाँधने वाली है। अतः साधक का लक्ष्य सुख-भोग और ज्ञान नहीं है, अपितु ये केवल परमात्मा की प्राप्ति में सहायक हो सकते हैं। समयानुसार सतोगुणी को स्वयं ही सुख-भोग और ज्ञान के प्रति अरुचि होने लगती है और वह परमात्मा को प्राप्त कर लेता है। 
Out of the 3 characteristics Satv, Raj and Tam, only the Satv is free form impurities-contamination. It helps in attaining the God. Being a component of nature, it is associated with some defects which lures one to comforts and enjoyment, which are binding. The Almighty labelled it defect free, since it guides-channelise one to HIM. Satv creates peace, tranquillity, solace and pleasure in the devotee, which is binding. Excess of Satv makes one visualise certain events, which otherwise he could never perceives. This ability enlightening him, too is binding since, he start looking for more & more such encounters. Instead of being habitual of comforts, pleasure and enlightenment, he should use them as the vehicle to Liberation. Gradually through practice, he dumps them as well and concentrate only over the God and achieves Salvation.
रजो रागात्मकं विद्धि तृष्णासङ्गसमुद्भवम्। 
तन्निबध्नाति कौन्तेय कर्मसङ्गेन देहिनम्॥
हे कुन्तीनन्दन! तृष्णा (अभिलाषा, उमंग, हवस, लालसा, कामना, आकांक्षा; thirst, desire, craving, longing, greed) और आसक्ति को पैदा करने वाले रजोगुण को तुम राग स्वरूप समझो। वह कर्मों की आसक्ति से देही-जीवात्मा को बाँधता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.7] 
Bhagwan Shri Krashn addressed Arjun as Kunti Nandan and said that the Rajo Gun (mode of passion) is characterised by intense craving for sense gratification and is the source of material desire and attachments. It binds the living entity through attachments to the fruits of work, reward for endeavour. 
रजोगुण वस्तु, व्यक्ति, स्थान, परिस्थिति, घटना, क्रिया आदि के प्रति तृष्णा, राग, आसक्ति उत्पन्न करता है। सत्त्व गुण गुणातीत होते हुए भी, सुख और ज्ञान के प्रति आसक्ति उत्पन्न करता है। आसक्ति बन्धनकारी है, सत्त्व गुण नहीं। अतः राग, संकल्प, कर्म ही रजोगुण के प्रमुख स्वरूप हैं। यह रजोगुण कर्मों के प्रति आसक्ति से देह से सम्बन्ध मानने वाले देही को बाँधता है। अतः मनुष्य को कर्तव्य कर्म निष्काम भाव से संग्रह, सुख भोग की आकांक्षा को त्याग कर, करने चाहिये।  
Rajo Gun creates attachment, lust, bonds with something, person, place, situation, event or the deed. Though, the Satv Gun is free from characteristics, yet it may generate allurements for comforts and enlightenment. In fact the Satv Gun does not create bonds but the desire, longing, greed creates ties. Attachments, allurements, ambitions and deeds are the true forms of Rajo Gun. Rajo Gun ties the soul with the body. Therefore, one should discharge his Varnashram duties without the desire for return, rewards, recognition and should abstain from  accumulation and comforts.[If one is employed, he should get salary, since money is essential for performing all routines-duties as a household. he can perform all these functions without attachment)
तमस्त्वज्ञानजं विद्धि मोहनं सर्वदेहिनाम्। 
प्रमादालस्यनिद्राभिस्तन्निबध्नाति भारत॥
और हे भरत वंशी अर्जुन! सम्पूर्ण देहधारियों को मोहित करने वाले तमोगुण को तुम अज्ञान से उत्पन्न होने समझो।वह प्रमाद, आलस्य और निद्रा के द्वारा देह के साथ अपना सम्बन्ध मानने वालों को बाँधता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.8] 
The Almighty called Arjun as the one who had taken birth in the lineage of mighty King Bharat. The characteristics evolving out of ignorance (darkness) generates intoxication, laziness and sleep, ties those who consider themselves to have relation with it. 
सत्त्व, रजोगुण की अपेक्षा तमोगुण अत्यधिक निकृष्ट है। तमोगुण अज्ञान, नासमझी, मूर्खता से उत्पन्न होता है। समस्त देहधारी इससे मोहित हो जाते हैं। सत्-असत्, कर्तव्य-अकर्तव्य का ज्ञान उन्हें नहीं रहता। अविवेक उन्हें राजस सुख-भोग और संग्रह से भी दूर रखता है। सात्विक सुख तक ऐसा व्यक्ति पहुँचता ही नहीं है। मनुष्य के आलावा अन्य हीन प्राणी तो तमोगुण के प्रभाव से स्वाभाविक रूप से मोहित हैं। तामस गुण से प्रभावित मनुष्य अन्य 84,00,000 योनियों में विचरने वाले पशु-पक्षी, जीव-जन्तुओं के समान खा-पीकर सोने तक ही सीमित रह जाता है। तमोगुण प्रमाद, आलस्य और  निद्रा के द्वारा देह धारियों को बाँधता है, जिससे वे करने लायक शुभ काम नहीं करते और न करने लायक अशुभ कर्मों को करते हैं। आलस्य और नींद उसे घेरे रहते हैं। तमोगुण उसकी साँसारिक अथवा आध्यात्मिक उन्नति नहीं होने देता। 
Out of the three basic tributes of nature Tamo-Gun is considered to be the worst. It evolves out of ignorance, imprudence and idiocy. All those who possess the body are influenced by it. Imprudence keeps them off-away from comforts and acquisition of wealth and essential commodities as well, which is the tendency of those who are under the impression of Rajo-Gun. Baring a segment, humans too are under the influence of Tamo-Gun, like the 84,00,000 species of living beings.They are limited-restricted to eating and sleeping. Tamo-Gun binds the organism having a body, through ignorance (darkness), intoxication, laziness and sleep, due to which they do not perform auspicious activities and keep themselves busy with vices, sins, inauspicious deeds. Laziness and sleep over power them. Tamo Gun do not allow them to rise socially, materially or spiritually.
सत्त्वं सुखे संजयति रजः कर्मणि भारत। 
ज्ञानमावृत्य तु तमः प्रमादे संजयत्युत॥
हे भरत वंशोद्भव अर्जुन! सत्त्व गुण सुख में और रजोगुण कर्म में लगाकर मनुष्य पर विजय प्राप्त करता है। परन्तु तमोगुण ज्ञान को ढककर एवं प्रमाद में लगाकर मनुष्य पर विजय करता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.9] 
The Almighty addressed Arjun as the one, who had brought glory to the name of his ancestor, king Bharat! He told Arjun that the Satv Gun deployed the humans in comforts to win them and the Rajo Gun pushed them into some sort of endeavour to win them. The Tamo Gun over powered the humans through intoxication and inducing ignorance, stupidity, imprudence, idiocy in them.
सत्त्व गुण के दो विकार सुख और ज्ञान में आसक्ति होने पर साधक भगवान् की ओर नहीं बढ़ता। ज्ञान का अहंकार  ऐसा करने से रोकता है। मनुष्य सोचता है कि उसे जो चाहिये था, वो तो उसे मिल हो गया और अब हासिल करने को शेष बचा ही क्या है?! रजो गुण का विकार मनुष्य को कर्म और उसके फल की प्राप्ति में उलझा देता है। तमोगुण तो उसके ज्ञान नेत्र बन्द करके उसे अहंकार-प्रमाद और अज्ञान की दलदल में ढ़केल देता है। मनुष्य मूढ़ता, मूर्खता, अविवेक के आश्रय हो जाता है और सोचने-समझने की शक्ति भी खो बैठता है। वह आलस्य और नींद के अधीन हो है।
Two defects of Satv Gun, comfort and enlightenment obstruct devotee's way to Salvation. He thinks that he has attained what he had to and there is nothing thereafter. As a matter of fact Satv Gun deeply involve him and he forgets his purpose-aim of life as a human being. Enlightenment is to awake him not to generate ego and attachment for comforts. Rajo Gun which is mainly responsible for his rebirth generate the instinct to do work and seek result. He should discharge his Varnashram duties, helping others, relentlessly and continue to worship the God side by side. Tamo Gun generate intoxication, ego, pride in him and push him into ignorance, stupidity, imprudence, idiocy. He wastes his time in useless ventures and sleeping. Laziness over power him. He losses his power to think, analyse or to see the truth and thus is led to hell, lower species and 84,00,000 incarnations repeatedly.
रजस्तमश्चाभिभूय सत्त्वं भवति भारत। 
रजः सत्त्वं तमश्चैव तमः सत्त्वं रजस्तथा॥
हे भरत वंशोद्भव अर्जुन! रजोगुण और तमोगुण को दबाकर सत्त्वगुण बढ़ता है, सत्त्वगुण और तमोगुण को दबाकर रजोगुण बढ़ता है और वैसे ही सत्त्वगुण और रजोगुण को दबाकर तमोगुण बढ़ता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.10] 
Almighty called Arjun, the raiser of glory of Bharat Vansh! HE stated that suppression of Rajo Gun & Tamo Gun boosts Satv Gun, suppression of Satv Gun & Tamo Gun boosts Rajo Gun while repression of Satv Gun and Rajo Gun boosts Tamo Gun.
रजो गुण की वृत्तियाँ :: लोभ, प्रवृत्ति, नये-नये कर्मों का आरम्भ, अशान्ति, स्पृहा (किसी अच्छे काम, चीज या बात की प्राप्ति अथवा सिद्धि के लिए मन में होनेवाली अभिलाषा इच्छा या कामना, Ambition, craving, eagerness, desire, covetousness), चञ्चलता, सांसारिक भोग और संग्रह। 
तमो गुण की वृत्तियाँ :: प्रमाद, आलस्य, अनावश्यक निद्रा, मूढ़ता। 
सत्त्व गुण की वृत्तियाँ :: ज्ञान, प्रकाश, वैराग्य, उदारता, स्वच्छता, निर्मलता, निवृत्ति, निस्पृहता।  
उपरोक्त किन्हीं दो गुणों को दबा देने से तीसरा गुण उभरने लगता है। प्रारम्भ में मनुष्य रजो गुण और तमो गुण पर काबू करे। तत्पश्चात वह सत्त्व गुण का निरन्तर अभ्यास करे। सत्त्व गुण के अभ्यास में सुख में न रमे और ज्ञान के अहंकार से सावधान रहकर आगे बढ़े और सामाजिक, सांसारिक दायित्वों-कर्तव्यों को निस्पृहता साथ निर्वाह करता रहे और अन्त में केवल और केवल अनन्य भक्ति में मन रमाये। 
Characterises of Rajo Gun :: Greed, beginning of new ventures, endeavours, projects, targets, goals etc., loss of peace, attachment, instability, levity-flirtation, ambitions (craving, eagerness, desire, covetousness), passions, consumption-comforts and accumulation of wealth.
Characterises of Tamo Gun :: Intoxication, laziness, unnecessary sleep, idiocy-foolishness.
Characterises of Satv Gun :: Enlightenment-knowledge pertaining to virtues-Almighty, detachment, liberty, neatness-cleanliness, relinquishment, purity, righteousness, honesty etc.
The devotee makes efforts to suppresses-represses any of the two and the third one starts enhancing-boosting automatically. The human being-devotee has to upgrade himself to Satv Gun and discard the Rajo Gun & Tamo Gun. Satv Gun too needs continuous practice. A stage will come when he will start enjoying Sattv gun and obtain comfort-solace through it. He will have enlightenment too. But that is not his target. He has to look for unparalleled devotion to the God-Almighty. His aim is Salvation, Liberation and Assimilation in the God.
सर्वद्वारेषु देहेऽस्मिन्प्रकाश उपजायते। 
ज्ञानं यदा तदा विद्याद्विवृद्धं सत्त्वमित्युत॥
जब इस मनुष्य शरीर में सब इन्द्रियों और अन्तःकरण में, प्रकाश (स्वच्छता) और विवेक प्रकट हो जाता है, तब यह जानना चाहिये कि सत्त्व गुण बढ़ा हुआ है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.11] 
When all the sense organs and the inner self in the body are illuminated by enlightenment and prudence, one should know that the Satv Gun has become predominant-pronounced.
प्रकाश का अर्थ है निद्रा, आलस्य और प्रमाद का न रहना। विवेक का अर्थ है सही-गलत, सत्-असत्, कर्तव्य-अकर्तव्य, लाभ-हानि, हित-अहित, ग्राह्य-अग्राह्य का यतार्थ ज्ञान हो जाना। मनुष्य  के अन्दर त्रिगुण प्रकृति के रूप में मौजूद रहते हैं। इन तीनों में से जब सत्त्व गुण बढ़ जाता है तो रजो गुण और तमो गुण दब जाते हैं और मनुष्य के सभी अंगों और अन्तःकरण में ज्ञान का प्रकाश और विवेक जाग्रत हो जाता है। मनुष्य को सही-गलत, सत्-असत्,कर्तव्य-अकर्तव्य, लाभ-हानि, हित-अहित का यतार्थ ज्ञान होने लगता है। मन में निर्मलता, अन्तःकरण की स्वच्छता, और विवेक शक्ति का प्रकट होना केवल मानव शरीर में ही संभव है, अन्य शरीरों में नहीं। इस स्थिति में साधक को यह अहसास रहना चाहिये कि उसमें ज्ञान का अहंकार न आये। वो सत्त्वगुण के कार्य प्रकाश और ज्ञान को अपना गुण कभी न माने। उसे स्वयं को सात्विक न समझकर सर्वथा निर्विकार, अपरिवर्तन शील मानना चाहिये। मनुष्य के सभी अंगों और अन्तःकरण में ज्ञान का प्रकाश और विवेक जाग्रत होने पर राग स्वतः दूर हो जाता है और वैराग्य प्रकट हो जाता है। अशान्ति का स्थान शान्ति ले लेती है। लोभ की जगह उदारता आ जाती है। मनुष्य निष्काम हो जाता है। भोग-संग्रह के लिए प्रयास बन्द हो जाते हैं। सभी कार्य सुचारु रूप से होने लगते हैं। 
The three characterises in a human being are the components of nature. With the rise of one, the other two are suppressed. Rise of Satv Gun eliminates the unnecessary sleep, intoxication and laziness. Rise of prudence makes one distinguish between right-wrong, truth-fake (false), profit-loss, virtuous performances and the sins, acceptable and non acceptable. Enlightenment and prudence are possible only in the human body-incarnation. At this juncture one should be aware that he is not intoxicated-over powered by the pride of knowledge. He should consider enlightenment and prudence to be the gift of God not his own creations or entity. He should now become defectless, pure, uncontaminated and should realise that he (as the soul residing in the body) can not be subjected to change. Attachments-allurements automatically perish and relinquishment takes their place. Peace-solace and tranquillity comes. He becomes liberal in stead of greediness-miserliness. He performs without the motive-desire for rewards, praise or recognition. He stops hoarding-accumulating for future. He do not find interest in passions, luxuries, comforts. All his deeds, duties are performed properly-smoothly, without much efforts-endeavours.
लोभः प्रवृत्तिरारम्भः कर्मणामशमः स्पृहा। 
रजस्येतानि जायन्ते विवृद्धे भरतर्षभ॥
हे भरत वंशियों  में श्रेष्ठ अर्जुन! रजोगुण के बढ़ने पर लोभ, प्रवत्ति, कर्मों का आरम्भ, अशांति और स्पृहा (किसी अच्छे काम, चीज या बात की प्राप्ति अथवा सिद्धि के लिए मन में होनेवाली अभिलाषा-इच्छा या कामना, Ambition, craving, eagerness, desire, covetousness) अदि वृत्तियाँ पैदा होती हैं।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.12] 
The Almighty asserted that Arjun was the best person born in the Bharat hierarchy-clan! He said that with the rise of Rajo Gun tendencies like greed, inclination to new ventures, new restlessness, new desires-ambitions are strengthened.  
आवश्यकता से अधिक किसी भी चीज को इक्कट्ठा करने-संग्रह करने की प्रवृति लोभ है। राग-द्वेष रहित होकर किसी कार्य में लगना प्रवर्ति नहीं है। राग-द्वेष, सुख की चाह, आराम, धन-सम्पदा को जरूरत से ज्यादा एकत्र-संग्रह करना दोष पूर्ण प्रवर्ति है। संसार में भोग-संग्रह, नाम, इज्जत, मान, प्रशंसा, धन की कामना के साथ कोई नया कार्य, उद्यम आरम्भ करना प्रवर्ति है। मनुष्य जन्म में परमात्मा प्राप्ति ही उद्देश्य होना चाहिये। कामना और संकल्प के साथ कोई कार्य नहीं होना चाहिये। कर्म आसक्ति रहित हो। इच्छा से युक्त कर्म की असफलता से अशान्ति प्राप्ति होती है। किसी भी कार्य, चीज या बात की प्राप्ति अथवा सिद्धि के लिए मन में होने वाली अभिलाषा-इच्छा या कामना स्पृहा है, जिसका त्याग आवश्यक है। रजो गुण के बढ़ने पर प्रवृतियाँ, अभिलाषाएँ, कामनाएँ बढ़ती हैं और इनकी पूर्ति न होने पर अशान्ति पैदा होती है। मनुष्य को इन वृत्तियों को या तो सर्वथा मिटा देना चाहिये अथवा इनके प्रति उदासीन हो जाना चाहिये। 
Greed gives rise to collection-accumulation of commodities, money, wealth beyond a limit. Performance without attachment, envy is not bad. One should not intend to accumulation for the sake of show off, comfort, fame, glory, name or competition. Unnecessary deposition, collection is a wrong instinct-tendency. Beginning of new ventures, projects for such purposes is vague, wasteful, useless. One should opt for Liberation instead, for which he is born. There should be no venture for satisfaction of ego, desires. Failure to achieve success leads to pain, dissatisfaction, displeasure and loss of mental peace. One should perform without the desire for rewards, gains, profit. One should reject the call for such performances which are binding, leading to rebirth. With the increase of Rajo Gun one intends to earn, invest, gain as much as possible. For this purpose he goes beyond limits and uses such tactics which are sinful-painful acts. Unable to attain his motives he becomes restless-frustrated and losses his mental balance-harmony. One should be neutral to such vague desires. His sole motive as a human being is Liberation.
अप्रकाशोऽप्रवृत्तिश्च प्रमादो मोह एव च। 
तमस्येतानि जायन्ते विवृद्धे कुरुनन्दन॥
हे कुरु नन्दन! तमोगुण के बढ़ने पर अप्रकाश, अप्रवृत्ति तथा प्रमाद और मोह आदि वृतियाँ भी पैदा होती हैं।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.13] 
Arjun was addressed as Kuru Nandan by the Almighty! He said that when Tamo Gun becomes predominant; ignorance, inactivity, intoxication and attachments-allurements arise. 
तमोगुण के बढ़ने के साथ ही अन्तःकरण और इन्द्रियाँ मलिन हो जाते हैं और व्यक्ति में सोचने समझने, विचार करने की शक्ति प्रायः लुप्त हो जाती है और विवेक नहीं रहता। काम करने के स्थान पर खाली पड़े रहना अच्छा लगता है। समय व्यर्थ की बातों में गंवाना, अहङ्कार का बढ़ना, व्यर्थ की तकरार आदि दुर्गुण मनुष्य में आ जाते हैं।अपने आपसे, घर से, नींद से और आलस्य से मनुष्य लिप्त हो जाता है। धन को व्यर्थ करना, नशा, गलत सङ्गति में रहने के साथ-साथ मूढ़ता भी आ जाती है। राग से क्रोध और मोह की वृत्ति  पैदा होती है और मनुष्य का पतन हो जाता है। 
Enhancement of Tamo Gun corrupts the inner self and the senses. One looses his ability to think and analyse. Prudence is lost. One starts wasting time in useless sitting, lying over the bed or gossiping. Ego replaces reasoning, attachment with home, sleeping, laziness over powers him. Unnecessary & frequent argumentation, quarrels, frequent anger, use of drugs-narcotics, dubious-bad company, wastage of money, idiocy takes over the brain of such a person. His fall becomes certain-emittent to hell and thereafter to lower species like insects.
यदा सत्त्वे प्रवृद्धे तु प्रलयं याति देहभृत्। 
तदोत्तमविदां लोकानमलान्प्रतिपद्यते॥
जिस समय सत्त्व गुण बढ़ा हो, उस समय यदि देहधारी मनुष्य मर जाता है, तो वह उतमवेत्ताओं के निर्मल लोकों में जाता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.14] 
One who dies during the dominance of Satv Gun, goes to the pure abodes of the enlightened-those who acquired virtues, righteousness, piousity in their life time.
निर्मल प्रवृत्ति के व्यक्तियों में सत्त्व गुण लगातार बढ़ता रहता है। सत्कार्य, सदाचार, पुण्यकार्य, समाजसेवा, दीन-दुःखी की मदद्, परमात्मा की भक्ति, वर्णाश्रम धर्म का पालन, तीर्थ यात्रा इत्यादि ऐसे कार्य हैं, जिनसे मनुष्य की निवृत्ति होती है। ऐसे वक़्त यदि देहान्त होता है, तो मनुष्य को उत्तम-निर्मल लोकों की प्राप्ति होती और वहाँ से लौटने पर पुण्यात्माओं के घर जन्म मिलता है। विवेकवान पुरुष उत्तमवेत्ता है। सत्त्वगुण को अपना मानकर उसमें रमण न करे और भगवान् की सम्मुखता रहे, तो सात्विक गुण से भी असंग-गुणातीत होकर भगवान् के परमधाम को चला जायेगा, अन्यथा सत्त्वगुण का सम्बन्ध रहने पर वह ब्रह्मलोक तक के ऊँचे लोकों को चला जायेगा। ब्रह्मलोक तक के लोकों में तो सापेक्ष निर्मलता है, परन्तु भगवान् के परमधाम में निरपेक्ष निर्मलता है। 
The Satv Gun keep on increasing in those people who perform pious-righteous-virtuous jobs. They keep on doing their Varnashram Dharm-duties assigned by the Shastr-scriptures. He helps the needy-poor-down trodden, visits pious-religious places, under take pilgrimages, perform charity, attains equanimity-treats all organism at par. These activities enhances the Satv Gun in him and at this stage if one dies, he attains the highest abodes inhabited by the enlightened. But one has to return from the highest abode and take birth in pious families on earth. If one do not involve himself in the Sattv Gun as well and keep himself devoted to the Almighty, he is sure to attain the Ultimate. The Ultimate abode of the Almighty is absolute-beyond compare and no one returns from there. All abodes till Brahm Lok are meant for enjoying the output of the pious deeds, performed with motive, just like the heaven.
रजसि प्रलयं गत्वा कर्मसङ्गिषु जायते। 
तथा प्रलीनस्तमसि मूढयोनिषु जायते॥
रजोगुण के बढ़ने पर मरने वाला मनुष्य कर्म संगी मनुष्य योनि में जन्म लेता है तथा तमोगुण के बढ़ने पर मरने वाला मूढ़ योनियों में जन्म लेता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.15]  
When one dies during the dominance of Rajo Gun, he is bound to take birth as a human being in association with performances, deeds, actions etc. One who depart with the enhanced Tamo Gun gets birth in inferior species as lower creatures.
मरते समय मनुष्य में यदि रजो गुण यथा :- लोभ, स्पृहा, अशान्ति, प्रवृत्ति आदि बढ़े हुए हैं, तो उसे कर्मों में आसक्ति रखने वाली मनुष्य योनि में ही जन्म मिलेगा। शुभ कर्म करने वाला, अच्छे संसार वाला व्यक्ति फिर से उन्हीं संस्कारों के साथ जन्म लेगा। इस स्थिति में उसे विवेक की प्राप्ति भी होती है, जिससे वह सत्संग, स्वाध्याय कर सकता है। यदि मनुष्य में मरते वक्त तमो गुण की प्रधानता यथा :- प्रमाद, अप्रकाश, मोह, है तो वह कीट-पतंग, पशु-पक्षी, वृक्ष-लता, आदि हीन योनियों में पहुँचेगा। इसीलिये मनुष्य को अपने जीवन का अन्तिम समय भगवत भक्ति, भजन-कीर्तन, प्रभु का चिन्तन-मनन, ध्यान-समर्पण में लगाना चाहिये। 
One who dies with enhanced Rajo Gun like greed, disturbances, displeasure etc. is sure get rebirth as a human being associated with numerous deeds. One who had been performing virtuous deeds is sure to get rebirth in virtuous families. His virtues in the previous birth will accompany him in this birth as well. In addition to that the God will grant him prudence as well. He would be able to perform prayers, rituals, self study etc. However, a wicked person will have the imprints of his misdeeds carried forward in this birth as well. Therefore, one should adopt auspicious company and avoid the company of notorious people (criminals, outlaws, sinners). Those who dies in a state of intoxication, ignorance, laziness etc. are sure to get rebirth as insects, animals, birds, trees etc. If someone is thinking of an animal at the time of deserting earth-death, he is sure to move to that species, though temporarily. Therefore, it is advised that one should think, meditate, concentrate in the God only, at the time of his death. He should discard the attachments, allurements, anonymity, rivalry etc. One who thinks of revenge is sure to move to the species of venomous snakes. One should pardon-forgive every one for his own betterment. He should stop thinking of recovery of debts, loans etc. He should surrender to the Almighty, think of HIM, recite HIS names, perform-recite prayers.
कर्मणः सुकृतस्याहुः सात्त्विकं निर्मलं फलम्। 
रजसस्तु फलं दुःखमज्ञानं तमसः फलम्॥
विवेकी पुरुषों ने शुभ कर्म का फल सात्विक निर्मल, राजस कर्म का फल दुःख और तामस कर्म का फल अज्ञान-मूढ़ता बताया है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.16]  
The out come of pious Karm-deeds is Satvik, virtuous (joy, happiness, pleasure), result of Rajas Karm is pain toil & sorrow and the impact of Tamas Karm is ignorance, idiocy, foolishness (rebirth in lower species & hell).
कर्म जिस भावना से किया गया है, वो वही रुप ले लेगा। स्वच्छ, निर्मल परोपकार की भावना से किया गया कार्य जिसके पीछे स्वार्थ और फलेच्छा नहीं है, सात्विक फल प्रदान करता है। रागात्मकता से ग्रस्त कार्य, भोग-विलास, संचय आदि की प्रवृत्ति से ग्रस्त होते हैं। इनमें से कुछ कर्म स्वर्ग की लालसा से किये जाते हैं। अन्ततोगत्वा इनका परिणाम सिवाय दुःख के कुछ नहीं होता। तमोगुण मोह से लिप्त है, जिसकी परिणति हिंसा, हानि, पाप, हीन योनियों में जन्म लेना है। सात्विक कर्म से कभी दुःख पैदा नहीं होता, राजसिक कर्म से सुख पैदा नहीं होता और तामसिक मनोवृति कभी विवेक जाग्रत नहीं होने देती। जिसकी मनोवृत्ति और भावना जैसी होगी मनुष्य जीवन के अवसान काल में उसके अनुरुप ही चिंतन करेगा और उसके अनुसार ही जन्म अथवा मुक्ति प्राप्त करेगा।
Its the mentality, thinking which matters while performing a job, work, deed. The tendency will give it the shape of Satvik, Rajsik or Tamsik deeds. Any deed performed with pure heart, honestly for the welfare of others, society, without any selfishness-motive, expectation of out put, reward, benefit will lead to virtuousness, righteousness, piousness. One is sure to get the love and affection of the Almighty. The tendency of performing with the desire of gains, accumulation, satisfaction of passions, comforts is binding and is sure to make suffer. Some pious deeds performed for seeking higher abodes will certainly materialise and elevate the devotee to higher abodes but one who rises falls as well. It may lead to pain, sorrow, displeasure. One is happy when he gain and weep when he is a looser. Ignorance, imprudence, stupidity, idiocy is sure to indulge one in anti social, criminal, offences, terrorism which is sure to make one move to inferior species. Depending upon the sins earned; one is sure to wander (भटकना) in 84,00,000 species. Still one is sure to get the abode-birth according to his remembrances at his last moment. Satvik Karm never generate pain-sorrow. Rajsik Karm never lead to bliss. Tamsik Karm never let the prudence rise.
सत्त्वात्संजायते ज्ञानं रजसो लोभ एव च। 
प्रमादमोहौ तमसो भवतोऽज्ञानमेव च॥
सत्त्वगुण से ज्ञान और रजोगुण से लोभ आदि ही उत्पन्न होते हैं। तमोगुण से प्रमाद, मोह एवं अज्ञान भी उत्पन्न होते हैं।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.17]  
Satv Gun induces Gyan :- Understanding, knowledge, prudence, enlightenment and Rajo Gun generates greed, passions etc. The Tamo Gun produces ego, imprudence, ignorance, negligence, delusion and idiocy. 
सत्त्व गुण से ज्ञान-विवेक जाग्रत होता है, जो मनुष्य को सुकृत, सत्कर्म करने को प्रेरित करता है, जिनके परिणाम स्वरूप वह  सात्विक और निर्मल हो जाता है। ऐसे मनुष्य को परमात्मा के गुणातीत स्वरूप का बोध हो जाता है। रजो गुण लोभ पैदा करता है, जिससे मनुष्य को दुःखों की प्राप्ति होती है। तमो गुण से प्रमाद-नींद और आलस्य, मोह एवं अज्ञान उत्पन्न होते हैं, जो विवेक का नाश करने वाले हैं। जरुरत से ज्यादा सोना आलस्य को जन्म देता है और निषिद्ध है। 
Satv Gun initiates righteous, pious, virtuous tendencies in the practitioner. It leads to Gyan-prudence, which enables him in understanding and realising the gist of the Almighty. He gradually becomes Satvik and pure. Rajo Gun produces greed which further induce tendencies in him binding with the world-rebirth. Tamo Gun induces intoxication, ego, laziness, sleep and destruction of prudence. Imprudence snatches the power to think and rationalise, which is the worst possible trait to have.
ऊर्ध्वं गच्छन्ति सत्त्वस्था मध्ये तिष्ठन्ति राजसाः।
जघन्यगुणवृत्तिस्था अधो गच्छन्ति तामसाः॥
सत्त्व गुण में स्थित मनुष्य ऊर्ध्व लोकों जाते हैं, रजोगुण में स्थित मनुष्य मृत्यु लोक में जन्म लेते हैं और निंदनीय तमोगुण की वृत्ति में स्थित तामस मनुष्य अधोगति में जाते हैं।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.18] 
Those who are established in Satv Gun move to higher abodes-heavens; those who are involved in Rajo Gun reborn in the mortal world and those who had been practicing Tamo Gun move to insipid (फीका, बेस्वाद, रसहीन, मंद, नीरस, स्‍वादहीन), torturous, painful hells & lower species. 
जीवन यापन, रहन-सहन में सत्त्वगुण की प्रधानता होने से प्राणी स्वर्ग, ब्रह्मलोक जैसे उच्च लोकों में जाता है। धर्म का पालन, तीर्थ, जप-तप, दान-पुण्य, लोगों की निस्वार्थ सहायता, कर्म में फलेच्छा न रखना आदि सत्त्व गुण के अन्तर्गत आते हैं। संग्रह, भोग, ऐशो-आराम, स्वार्थ, ममता-कामना, फलेच्छा मनुष्य को पृथ्वी लोक में पुनर्जन्म प्रदायक हैं। अशुद्ध आचरण, निंदनीय कर्म, आराम तल्वी, जरूरत से ज्यादा सोना, दूसरों को दुःख देना, चोरी, डकैती, हत्या, कपट, धोकाधड़ी, झूँठ, आतंक पैदा करना आदि प्राणी को स्वतः नर्क और अधोगति देते हैं। मनुष्य मरकर भी मुक्त न होकर भूत-प्रेत, पिशाच, नर्क, हीन-निंदनीय योनियों में, इसी कारण पहुँचता है और अत्यधिक कष्ट पाता है। उसकी मुक्ति में अनेकों वर्ष और युग तक व्यतीत हो जाते हैं। फिर भी यदि मृत्यु के वक्त यदि वह मनुष्य योनि का चिन्तन कर रहा होगा तो उसे मनुष्य योनि में जन्म लेकर भयंकर, दुःख-दर्द, पीड़ा, हारी-बीमारी का सामना करना पड़ेगा। अतः मनुष्य को सात्विक भोजन, सात्विक आचार-विचार-मंत्रोपचार, शुद्ध स्थान-संगति का पालन करना चाहिये। 
Purity in life style, mode of living, truth, virtuous behaviour, uplift the man to higher abodes-heavens. One should resort to pilgrimage and perform pious acts there. He should do charity, donations and help the needy-poor. He may feed the beggars, cows, dogs, birds etc. He should perform his duties like helping others, social service, community welfare without the desire for reward, name, fame-honour. One who is busy in accumulation of wealth, selfishness, allurements, desires, comforts is supposed to come back to earth. Those who are busy in nefarious acts, thefts, looting, terrorism, cheating, murders are sure to reach hells and lower species. Still if they are busy thinking of human life at the time of their death, they will get rebirth on the earth as a human being, but would be subjected to pain, torture, sorrow, diseases-illness etc. One may become a ghost as well and lead a painful life. Those who are sent to hells, inferior species, ghosts life are supposed to reside there for thousands of years and some times various Yugs and Kalps.
नान्यं गुणेभ्यः कर्तारं यदा द्रष्टानुपश्यति। 
गुणेभ्यश्च परं वेत्ति मद्भावं सोऽधिगच्छति॥ 
जब विवेकी, विचारवान व कुशल, व्यक्ति तीनों गुणों के अलावा अन्य किसी को कर्ता के रुप में नहीं देखता और अपने को गुणों से पर-दूर अनुभव करता है, तब वह मेरे सत्स्वरूप को प्राप्त होता हो जाता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.19] 
The Almighty said that when a prudent visionaries perceive him self as the non performer and considers that all actions are due to the three modes-characterises of nature, he attains HIM.
समस्त क्रियाएँ गुणों के परस्पर क्रिया करने से ही होती हैं। गुणों के अलावा अन्य कोई कर्ता है ही नहीं। ये गुण जिससे प्रकाशित होते हैं, वह तत्त्व, गुणों से परे-दूर है। गुणों से अलग होने के कारण वह कभी इनमें लिप्त नहीं होता और क्रियाओं का उस पर कोई असर नहीं होता। जो व्यक्ति इस तथ्य को विचार-मनन के द्वारा जान-समझ लेता है, वह अपने आपको गुणों से पर-अतीत, असम्बद्ध, निर्लिप्त अनुभव करता है। गुण परिवर्तन शील है और स्वयं-आत्मा में कभी कोई परिवर्तन होता ही नहीं। जो इस तथ्य को मान लेता है, वो भगवत्स्वरूप को प्राप्त हो जाता है।
All actions-activities are the result of the interaction of the three modes-characterises amongest them selves. The factor which illuminates them is not mixed with them. He is not affected by them. He is always neutral-equanimous. The prudent, thinker, enlightened, who has understood this gist always finds him self alienated from the characterises. These characterises are changeable, while the self-soul always remains the same. One who has understood this and acts accordingly attains the God.
गुणानेतानतीत्य त्रीन्देही देहसमुद्भवान्। 
जन्ममृत्युजरादुःखैर्विमुक्तोऽमृतमश्नुते॥
देहधारी-विवेकी मनुष्य, देह को उत्पन्न करनेवाले इन तीनों गुणों का अतिक्रमण करके जन्म, मृत्यु और वृद्धावस्था रुप दुःखों से रहित हुआ, अमरता का अनुभव करता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.20] 
The enlightened-prudent being rises above the three characterises of nature, which produce the body and experiences immortality having freed from the pains of birth, old age and death. 
देह-शरीर की उत्पत्ति प्रकृति के त्रिगुण से ही होती है। विचार शील मनुष्य इन गुणों का अतिक्रमण करके देह से अपना सम्बन्ध नहीं मानता। शरीर धारी होने से ही उसे देही कहा गया है। जन्म, मृत्यु और वृद्धावस्था शरीर के गुण हैं। जब विचारशील व्यक्ति शरीर से ही सम्बन्ध नहीं मानता, तो दुःख कैसा? जो गुणों से निर्लिप्तता का अनुभव कर लेता है, उसे अमरता का अहसास हो जाता है। देही-आत्मा अमर है, देह-शरीर नहीं। 
The body is composed of the three characterises of nature. The learned, scholar, philosopher, visionary crosses this hurdle and disown the body. Birth, old age and death are the features of the body. The soul is for ever, since ever. One who has discarded the body feels free and experiences immortality, the characterises of soul-spirit, which is a component of the Almighty.
अर्जुन उवाच :- 
कैर्लिङ्गैस्त्रीन्गुणानेतानतीतो भवति प्रभो। 
किमाचारः कथं चैतांस्त्रीन्गुणानतिवर्तते॥ 
हे प्रभो! इन तीनों गुणों से अतीत हुआ मनुष्य किन लक्षणों से युक्त है और इन तीनों गुणों का अतिक्रमण कैसे किया जा सकता है?[श्रीमद्भगवद्गीता 14.21] 
Arjun asked Bhagwan Shri Krashn to narrate the features of the man who had transcended-won over the three characteristics  of nature and explain how to over power them.
अर्जुन ने भगवान् श्री कृष्ण से पूछा कि जो व्यक्ति प्रकृति जनित गुणों का अतिक्रमण कर चुका है, उसके लक्षण क्या हैं, उसमें क्या विलक्षणता पैदा हुई है? उसका आचरण, व्यवहार, खान-पान, रहन-सहन, उठना-बैठना  कैसा होता है, उसकी दिनचर्या कैसी होती है? इन तीनों गुणों को अतिक्रमण करने का उपाय क्या है?
Arjun became curious to know about those who had over come, over powered the three characteristics of nature. Their mode of living & interaction with others. He wanted to find out the speciality acquired by them in their behaviour, their daily routine. He desired to know the methods-procedures which enabled them to cross the barriers of the three obstacles in the path of Liberation.
श्रीभगवानुवाच :-
प्रकाशं च प्रवृत्तिं च मोहमेव च पाण्डव। 
न द्वेष्टि संप्रवृत्तानि न निवृत्तानि काङ्क्षति॥
हे पाण्डव! प्रकाश और प्रवृति तथा मोह, ये सभी अच्छी तरह से प्रवृत्त हो जाएँ तो भी गुणातीत मनुष्य, इनसे द्वेष नहीं करता और ये सभी निवृत्त हो जाएँ तो इनकी इच्छा नहीं करता।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.22]  
Bhagwan Shri Krashn addressed Arjun as Pandav and said: The enlightened never has envy-hate for the three characteristics viz. Satv, Raj and the Tam, in spite of being associated with them and does not long for them, when they are no more. 
इन्द्रियों और अन्तःकरण की स्वच्छता, निर्मलता ही प्रकाश है। इन्द्रियों के द्वारा शब्दादि विषयों का ज्ञान होता है, मन से मनन होता है और बुद्धि से निर्णय  होता है। सत्वगुण में प्रकाशवृत्ति ही मुख्य है, क्योंकि जब तक इन्द्रियों और अन्तःकरण में प्रकाश नहीं आता, स्वच्छता-निर्मलता नहीं आती और तब तक विवेक जाग्रत नहीं होता। रजोगुण के साथ सम्बन्ध लोभ, प्रवृत्ति, रागपूर्वक कर्मों का प्रारंभ होना, अशान्ति और स्पृहा पैदा करता रहता है। गुणातीत मनुष्य में रजोगुण प्रभावहीन हो जाता है, यद्यपि वह आसक्ति, कामना रहित प्रवृति, निष्काम भाव से नित्यकर्म और अन्य क्रियाएँ करता रहता है। राग और क्रिया में राग दुःखों का कारण है। गुणातीत व्यक्ति में राग भी खत्म हो जाता है। गुणातीत मनुष्य में सत्त-असत्त, नित्य-अनित्य, कर्तव्य-अकर्तव्य का मोह तो रहता ही नहीं है। तथापि व्यवहार में गलती-भ्रम हो सकता है। सत्त्वगुण का प्रकाश, रजोगुण की प्रवृत्ति और तमोगुण का मोह; इन तीनों से अच्छी तरह प्रवृत्त होने पर भी गुणातीत व्यक्ति, इनसे द्वेष नहीं करता और इनसे निवृत्त होने पर इनकी इच्छा नहीं करता। साधक वृत्तियों को अच्छा, बुरा या अपने में न माने, क्योंकि ये तो आने-जाने वाली हैं, जबकि स्वयं, आत्मा-देही निरन्तर है। वृत्तियों का सम्बन्ध प्रकृति के साथ और मनुष्य-आत्मा का सम्बन्ध परमात्मा के साथ है। 
Purity-piousness of the organs and the inner self is illumination-enlightenment. It grows prudence in the devotee-practitioner. The sense organs help him in recognition and the inner self help in thinking, meditation, analysis. The decision is taken by the intelligence, there after. Satv Gun grants purity, enlightenment and prudence. The Rajo Gun create tendencies to work with greed, resulting in pain, disturbance and attachment. The detached remains unaffected by Rajo Gun, though he continues performing essential activities for survival. He is free from attachments, bonds, ties, allurements and performs without the desire for name, fame, honour or financial-monetary gains. Out of the two: attachment and action, attachment leads to pain-sorrow. The detached is free from the distinction-hate or love for pure-contaminated, regular-perishable, action-inertial (inaction). Still, he may commit mistakes. The detached do not envy-hate the illumination of Satv Gun, tendency of Rajo Gun and the attachment of Tamo Gun, in spite of being involved with them. When he over come-over power them, he do not crave for them. He generate equanimity, equanimous behaviour-attitude towards them. The devotee-practitioner should not recognise these three characteristics in himself, since they are not permanent. They may increase-decrease, eliminate or evolve again. The soul-self is for ever being a component of the Almighty.
उदासीनवदासीनो गुणैर्यो न विचाल्यते। 
गुणा वर्तन्त इत्येव योऽवतिष्ठति नेङ्गते॥
जो गुणों के द्वारा विचलित नहीं किया जा सकता तथा गुण ही गुणों में बरत रहे हैं, इस भाव से जो अपने स्वरूप  स्थित रहता है और स्वयं कोई भी चेष्टा नहीं करता वह उदासीन की तरह स्थित है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.23]  
One is stable with equanimity and can not be disturbed by the characteristics and remains neutral, being aware that the characteristics are interacting amongest them selves, do not make any attempt of his own.
गुणातीत मनुष्य-साधक उदासीन है, वह किसी के पक्ष या विपक्ष में नहीं है। वह इस संसार को और परमात्मा को एक ही दृष्टि से देखता है। संसार की स्वतंत्र सत्ता है ही नहीं। यह संसार ईश्वर की सत्ता से ही चालित है। वह साधक अपने अन्तःकरण में सत्त्व, रज और तम गुणों वाली वृत्तियों से विचलित नहीं होता, क्योंकि परमात्मतत्व का प्रभाव उसे निरंतर जाग्रत रखता है। वह जानता है कि गुण ही गुणों में बरत रहे हैं अर्थात समस्त क्रियाएँ गुणों के परस्पर मिलने से होती हैं। यह जानकर ही वह अपने स्वरूप में निर्विकार भाव से स्थित है। गुणातीत व्यक्ति स्वयं कोई चेष्टा नहीं करता। 
The relinquished-detached is equanimous. He is neither in favour or against any one. He visualise the Almighty and the world alike. The world lacks independent existence. It is due to the God and operate by his might. The gist of the God is so profound in him that he is not motivated or disturbed by the characteristics. The impact of the Almighty always keeps him awake-alert. He is aware that the characteristics are interacting amongest them selves. All actions, activities materialise when the characteristics mix up. Thus neutral and untainted, he is idling (निष्क्रिय) in him self. He never make attempt by himself, of his own.
समदुःखसुखः स्वस्थः समलोष्टाश्मकाञ्चनः। 
तुल्यप्रियाप्रियो धीरस्तुल्यनिन्दात्मसंस्तुतिः॥
 मानापमानयोस्तुल्यस्तुल्यो मित्रारिपक्षयोः। 
सर्वारम्भपरित्यागी गुणातीतः स उच्यते॥
जो धीर मनुष्य दुःख-सुख में सम तथा अपने स्वरूप में स्थित रहता है; जो मिट्टी के ढ़ेले, पत्थर और सोने में सम रहता है; जो प्रिय-अप्रिय में सम रहता है, जो अपनी निंदा-स्तुति में सम रहता है; जो मान-अपमान में सम रहता है; जो मित्र-शत्रु के पक्ष में सम रहता है और जो सम्पूर्ण कर्मों के आरम्भ का त्यागी है, वह मनुष्य गुणातीत कहा जाता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.24-25]
The patient-courageous-steadfast, who remains equanimous (indifferent, neutral) in pleasure & pain and stabilised in him self; weighs gold, like a lump of clay and stone equally; remains unaffected towards likes & dislikes; neutral towards insult & honour (censure and in praise); maintains normal relations with both friends and foes; has rejected new ventures since beginning; is relinquished, detached, renounced, transcended.
नित्य-अनित्य, सार-असार, आदि के तत्व को जानकर स्वतः सिद्ध स्वरूप में स्थित होने से गुणातीत मनुष्य धैर्यवान (Patient) कहलाता है। अनुकूल-प्रतिकूल परिस्थितियाँ ही सुख-दुःख हैं। जो इन्द्रियों, शरीर और मन के अनुकूल है, वह सुख है। गुणातीत मनुष्य दोनों स्थितियों में सम-तटस्थ बना रहता है। वह सदैव अपने स्वरूप (आत्मभाव) में स्थित रहता है। स्वर्ण, मिट्टी का ढेला, पत्थर या पारस उसके लिए समान हैं। सोने और पारस का ज्ञान होते हुए भी वह इनके प्रति उदासीन बना रहता है। सिद्धि-असिद्धि या उनका तात्कालिक प्रभाव उसके लिए बेमानी है। कोई उसकी बुराई करे या बड़ाई उसे फर्क नहीं पड़ता। उसे निन्दकों-आलोचकों से द्वेष और प्रसंशा करने वालों के प्रति राग नहीं होता। मान-अपमान में वह शांत-प्रतिक्रिया रहित बना रहता है। मित्र या शत्रु जैसे शब्द उसके लिए नहीं है क्योंकि वह सभी से तारतम्य, समान व्यवहार करता है। जो मनुष्य प्रकृति जन्य गुणों से दूर-उदासीन-सम-तटस्थ है, वह गुणातीत है। 
One who has alienated (अलग-थलग) him self from the characteristics of nature, having understood gist of momentary and for ever, mortal & immortal; is stabilised in him self. He is patient and courageous. He remains neutral in both favourable or adverse conditions-situations. For him pain & pleasure are alike. Favourable conditions gives pleasure to senses, organs, body and the psyche. He do not worry about the favourable or against. He weighs a lump of gold and a mould equally. The Philosopher's Stone and an ordinary stone are alike for him. He treats the jewels like dust. Achievement or failure carries no weight  for him. He neither feel happy nor pained in case of rejection or success. He do not care for his appreciation or criticism. For him insult & honour; censure or praise are alike. He do not feel attached towards those who favour, appreciate, honour him. He is not bothered by friends or foes. He maintains a balanced-equanimous relation-behaviour with all. He is beyond the characteristics of nature.
मां च योऽव्यभिचारेण भक्तियोगेन सेवते। 
स गुणान्समतीत्यैतान्ब्रह्मभूयाय कल्पते॥
और जो मनुष्य अव्यभिचारी भक्तियोग के द्वारा मेरा सेवन करता है, वह इन गुणों का अतिक्रमण करके ब्रह्म प्राप्ति का पात्र हो जाता है।[श्रीमद्भगवद्गीता 14.26]  
One who worship the Almighty with the help of pure-pious Bhakti Yog qualifies for the unswerving devotion-Salvation & transcends the three modes-characteristics  of material Nature. 
भगवान् ने गुणातीत (निर्गुण ब्रह्म की प्राप्ति) होने का उपाय भक्ति बताया है। साधक को यदि ज्ञान योग अथवा कर्म योग का सहारा न भी हो तो भी वह मात्र भक्ति योग से परमात्मा को प्राप्त कर सकता है। केवल भगवान् का ही आश्रय, सहारा, सम्बल, आशा, बल, विश्वास, भक्ति मार्ग ही साधक के लिए पर्याप्त है। जो साधक अनन्य भाव से प्रभु की शरण में है, उसे गुणों के अतिक्रमण का प्रयास नहीं करना पड़ता, प्रभु स्वयं ही उसका मार्ग सरल-निष्कंटक बना देते हैं। 
The Almighty propounded (प्रतिपादित, स्थापित) the means of the attainment of Brahm as Bhakti Yog. Devotion to the God automatically cuts the bonds of three characteristics of material nature. The practitioner can achieve the Ultimate through devotion without the help of Gyan Yog-enlightenment and Karm Yog performances as per the directives of scriptures. Shelter, asylum, seeking protection under the God, faith and one point-single mind devotion are enough for attaining Brahm-Liberation. One is not supposed to cross the barrier of the material characteristics. The Almighty HIMSELF makes his path clear. 

    
Contents of these above mentioned blogs are covered under copyright and anti piracy laws. Republishing needs written permission from the author. ALL RIGHTS ARE RESERVED WITH THE AUTHOR.
 RIGHTS ARE RESERVED WITH THE AUTHOR.
संतोष महादेव-सिद्ध व्यास पीठ, बी ब्लाक, सैक्टर 19, नौयडा

No comments:

Post a Comment